Cookies

Wij controleren alleen de aan ons opgestuurde eieren

Ik leg in dit blog even een flink ei

update: 19:39
We hebben van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit al veel vreemde verhalen over ons heen gehad. Maar dit nog niet. Waarom niet? Omdat iedereen onmiddellijk zou inzien dat bovenstaande uitspraak nogal stupide zou zijn. Als het echter gaat om de producten van de Nederlandse Rechterlijke Macht lijken nogal wat mensen door een collectieve cognitieve constipatie te worden overvallen omdat ze bang zijn al in hun broek te doen alleen al als ze maar aan rechters zouden denken.
Zo kan het gebeuren dat een aantal mensen waaronder ook een in het algemeen goed nadenkende blogger vinden dat niet alle uitspraken openbaar zouden hoeven te worden gemaakt op internet omdat we dan zouden stikken in een soort overvloed. Dat we het dus moeten doen met die uitspraken die spontaan worden ingestuurd door rechters zelf. Dan kom ik uitspraken tegen als: ‘Gelijkluidende uitspraken allemaal publiceren zou een overdaad creëren waar niemand meer de weg in weet te vinden.’ en ‘ Ik vind inderdaad dat alleen die gerechtelijke uitspraken gepubliceerd moeten worden waar een precedentwerking vanuit gaat’
Dat niemand meer de weg zou weten te vinden door de grote hoeveelheid uitspraken is natuurlijk onzin. Het is gek om aan zo’n argument nog woorden vuil te moeten maken, maar ik doe het dan toch maar. Google produceert effectieve zoekresultaten waarmee we in het algemeen onze weg kunnen vinden in miljarden pagina’s internet. Daarbij moeten ze voortdurend mensen en organisaties te slim afwezen die proberen uit eigen belang boven aan te komen. Hoe moeilijk moet het zijn om in zo’n tamelijk eenvoudige database als een verzameling van enkele miljoenen rechtelijke uitspraken een effectieve zoekmachine los te laten die onderscheid kan maken op grond van waar mensen naar op zoek zijn. Ok Overheids ICT ís een vies woord. Maar ook aan het geklungel van ICT bedrijven op kosten van de belastingbetaler moeten we maar eens een eind maken.
Voor effectieve controle op de rechterlijke macht kan het niet anders zijn dan dat alle uitspraken openbaar zijn en niet alleen die uitspraken die ze zelf interessant vinden cq waaraan ze zich geen buil kunnen vallen. De effectiefste manier is dat ze gewoon op internet staan. Maar als er inzage wordt toegestaan dan wordt althans aan de wet voldaan. Er zijn nog steeds rechtbanken die zelfs dat weigeren. En er zijn nog steeds medestanders die mooie artikelen schrijven over de manier waarop rechters de wet niet uitvoeren maar zelfs niet durven fluisteren dat we mogen eisen dat ze gewoon wel de wet uitvoeren en dat het huidige gedrag van rechters vaak zwaar, verzwaard met strafverhoging, strafbaar is.
Het punt wat gemaakt moet worden is dat rechters zich aan de wet moeten houden. Anders heeft geen enkele wetswijziging zin. Dat lijkt mij nogal evident. Wettelijk vereiste openbaarheid opeisen is een eerste stap tegen straffeloos arrogant machtsmisbruik van de rechterlijke macht. En daar hebben we met de uitzendingen van TV-Oost, en het optreden van facebookgroep (h)erken ouderverstoting en ondergetekende een flinke stap in gezet.

zie ook:
openbaarheid eindelijke afgedwongen
misverstanden over de openbaarheid van uitspraken
ps1. Ik heb het woord obstipatie vervangen door constipatie omdat het hetzelfde betekent maar zo lekker allitereert en ontstopt.
Bewaren
Bewaren
Bewaren

3 antwoorden op “Wij controleren alleen de aan ons opgestuurde eieren”

  1. Beste Joep,
    Mijn laatste email aan jou heb je in dit artikel niet meegenomen, omdat je toen waarschijnlijk al driftig zat te tikken. Ik zie net zo weinig heil in een heksenjacht of ‘foute’ rechters, als in een heksenjacht op mishandelde kinderen.
    Het systeem zelf moet veranderd worden en dat betekent op de eerste plaats uitbreiding van het wetboek waar de grond voor een uithuisplaatsing (de toetsing door de rechter) niet meer dan één alinea bedraagt, tegenover 25 bladzijden in het Wetboek van Strafrecht! De wetgever heeft nooit zorgvuldig geformuleerd wat een goede grond voor uithuisplaatsing is, anders dan ‘acute en ernstige bedreiging van de kindveiligheid’. Als eerste moet dat aangepakt worden en dan zul je zien dat er veel meer rechters komen die zich kritisch naar jeugdzorg en de Raad gaan opstellen. Ze zijn op dit moment gewoon niet in staat (en vaak niet bereid) om goed en onafhankelijk te toetsen.
    Bij een dreigende UHP zou volgens advocaat Huib Struycken een onafhankelijke onderzoeksrechter het onderzoek moeten leiden en niet de Raad (deze doet wat de onderzoeksrechter haar opdraagt) zodat we een degelijk onderzoek krijgen met oproep van alle getuigen, i.p.v. het informantenonderzoek van Jeugdzorg/RvdK. Dat zal een groot verschil maken.
    Dat rechters de wet niet uitvoeren met betrekking tot het straffen van ouders die zich aan het omgangsrecht van de andere ouder onttrekken, dat is een zaak voor de politiek. Zij moeten van rechters eisen dat ze beter handhaven, maar je weet dat de overheid daar zelf ook niet bepaald in uitblinkt, dus publieke druk is inderdaad noodzakelijk. Of we daar honderdduizend gerechtelijke uitspraken voor nodig hebben betwijfel ik ten zeerste, want er is al genoeg aan rotzooi over jeugdzorg bekend uit de media en op talloze blogs. Het gaat erom dat politici tot nu toe geen instrument hadden om jeugdzorg inhoudelijk te controleren en een onderzoeksrechter + rechtmatigheidtoets kunnen daarvoor zorgen.

  2. Ik wacht even met verdere publieke reactie in afwachting van afwikkeling onderlinge discussie. Ik moet wel even kwijt dat ik je eerste zin helemaal niet snap. Misschien valt die nog uit te leggen, ook voor de andere lezers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.